dsc00143-a
HISTORIA KOSCIOŁA
CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v62), quality = 90

Historia naszego kościoła parafialnego

CHRZCIELNICA

Obecny kościół pod tym wezwaniem zbudowano w 1632 roku na miejscu wcześniejszego. Konsekracji świątyni dokonał w 1635 roku biskup pomocniczy krakowski Tomasz Oborski. Na przestrzeni paru wieków kościół parokrotnie przebudowywano zmieniając również wystrój jego wnętrza. Najważniejsze prace przeprowadzono w latach 1826,1853 i 1892.

Aktualnie od 1998 trwają prace remontowe i renowacyjne.

Kościół, będący budowlą o konstrukcji zrębowej, z ciekawym prezbiterium o wielobocznym zamknięciu  i stropami z fasetą jest interesującym zabytkiem drewnianej architektury sakralnej. Dawniej był kryty gontem. Niewielkie wnętrze, choć skromnie wyposażone, ma wiele uroku, jest w nim przynajmniej kilka obiektów zasługujących na bliższą uwagę. W pierwszym rzędzie należą do nich te, które zachowały się z wyposażenia wcześniejszego kościoła św. Piotra – późnogotycki krucyfiks w tęczy z połowy XVI w. oraz kamienna, gotycko-renesansowa chrzcielnica.

GŁÓWNY OŁTARZ

Ołtarz główny wykonał w 1776 roku Piotr Kornecki z Gdowa, którego dziełem jest ołtarz główny oraz kilka ołtarzy bocznych w bocheńskiej bazylice św. Mikołaja. Ołtarz brzeźnicki wykazuje zresztą znaczne podobieństwo do tamtego pierwowzoru, choć jest nieporównanie mniejszy. Niestety, nie zachował się w całości w swej pierwotnej formie (rzeźby ołtarzowe).

AMBONA

Ambonę, znakomicie zresztą usytuowaną pod łukiem tęczowym, wykonał w 1777 roku. współpracownik Korneckiego – Franciszek Kozicki, mający swoją pracownię w pobliskiej Bochni, polichromował zaś i złocił ją dwa lata później złotnik bocheński Jakub Jankowski. Kozicki wykonał także w 1778 r. dwa ołtarze boczne.

ORGANY

W 1892 r. przedłużono nawę główną świątyni od strony zachodniej o około 7 metrów, gdyż kościół nie mógł pomieścić wiernych na nabożeństwach. Wykonano nową platformę chóru organowego, wzniesiono też od strony południowej babiniec. W 1897 roku dwa boczne ołtarze zostały „przerobione od nowa” przez Lisińskiego – artystę z Brzeska. Sprawiono też boczny ołtarz na ścianie północnej – „różańcowy”.

Organy